Další osobností, kterou bychom vám rádi představili, je královédvorský rodák, významný malíř a průkopník fotografie Hynek Fiedler. Narodil se 22. srpna 1836 ve Dvoře Králové nad Labem v rodině krupaře Antona Fiedlera a jeho ženy Anny, rozené Holubové.
FOTOGALERIE - Královédvorský rodák nadaný malíř a fotograf Hynek Fiedler
Hynek Fiedler od roku 1854 studoval v Praze na malířské akademii a v letech 1858–1862 pokračoval ve studiu na akademii ve Vídni. Od roku 1863 byl členem výtvarného odboru Umělecké besedy. Začínal jako malíř portrétista a později se věnoval i portrétní fotografii v období vizitek.
Hynek Fiedler žil v době kvasu národního obrození, a tak se samozřejmě zapojoval svými silami a svým uměním do obrodného procesu. Nezapomínal na své rodné město. Jako rodák a člen Sokola namaloval pro Sokol Dvůr Králové první spolkový prapor, který byl vysvěcen 11. srpna 1863. Fiedler začal pracovat také na oponě pro Hankův dům. Na podobě opony se podílel kromě Fiedlera (1870) také královédvorský malíř Hynek Hanibal (? - 1872), který po nečekaném Fiedlerově úmrtí oponu sám dokončil.
Oba autoři namalovali oponu jako pohled na město, které obklopili čtyřmi motivy - na jedné straně je zobrazen chrám svatého Jana Křtitele s věží, v níž byl nalezen Rukopis královédvorský, a Hankův pomník umístěný v parku, na druhé straně je Hankovo divadlo, pro které byla opona zhotovena, a socha hrdinného staročeského Záboje umístěná na kašně a znovu odkazující k Rukopisu. V Hankově domě byla instalována od jeho otevření v roce 1874. V roce 1904 byla nahrazena oponou Vladimíra Županského.
Hynek Fiedler - FOTOGRAF
Fotografické vzdělání získal Hynek Fiedler u profesora Julia Schnause v Jeně. V září roku 1863 zahájil v Písku své podnikatelské aktivity společně s kolegou z akademie Adolfem Pechem, bratrem E. Krásnohorské, ale asi po půl roce svou fotografickou práci přerušil. Následně se oženil s dcerou lékaře Annou, rozenou Junkovou, ze Dvora Králové a odešel do Prahy. Zde bydleli na Václavském náměstí v č. p. 784, kde od května 1864 provozoval fotoateliér jeho bývalý společník z Písku Adolf Pech. Zprvu u něj Fiedler pracoval. Když se Pech po roce své fotografické firmy úředně vzdal, podal si Fiedler 24. března 1865 žádost o povolení své fotografické živnosti. Ta byla během týdne vyřízena.
Další tři roky pracoval Adolf Pech u Hynka Fiedlera. H. Fiedler se významně podílel na vysokém dobovém standardu vizitkových portrétů, a to jak individuálních, tak rodinných. Úspěšně rozvíjející se živnost a spokojený život Hynka Fiedlera přerušilo jeho náhlé úmrtí, 24. února 1870, ve věku pouhých 34 let.
Anna Fiedlerová - vdova
Devětadvacetiletá těhotná vdova se dvěma malými syny se rozhodla vést fotografickou firmu po předčasné smrti svého manžela pod původním názvem dál. Jako vdova se třemi dětmi pokračovala v tradici úspěšného fotoateliéru v centru Prahy. Nikdy se již neprovdala a bydlela stále na stejném místě.
Pod jménem Hynka Fiedlera ateliér dál produkoval portréty, výjimečně místopisné snímky a dokumenty. Pražské adresáře na léta 1878 a 1884 uváděly jako majitele ateliéru nikoli Annu Fiedlerovou, jež ateliér prokazatelně úředně vedla, ale blíže neznámého Jindřicha Fiedlera. Fotografa tohoto jména živnostenský rejstřík ani další prameny neznají. Stylová různorodost většinou mírně nadprůměrně kvalitních portrétů z produkce ateliéru naznačuje možnost střídání fotografů. Na internetu je možno dohledat celou řadu kabinetek signovaných fotoateriérem Hynek Fiedler. My přidáváme jednu, která má vztah k našemu městu. Je na ní spoluzakladatel Sokola královédvorský fotograf František Bíbl.
Josef Fiedler - syn
V roce 1883 vytvořil kdosi pod hlavičkou ateliéru soubor vynikajících záběrů z atmosféry pouti Fidlovačka. Nelze vyloučit, že autorem záběrů byl tehdy sedmnáctiletý nejstarší
syn Josef Fiedler (1866–1937). Josef Fiedler absolvoval nejprve obchodní školu a poté v ateliéru vedeném svou matkou působil jako praktikant. Po vyučení v oboru odešel do ciziny a patnáct měsíců pracoval jako volontér u firmy Teich a Hanfstaengel v Drážďanech. Poté působil v rodinném ateliéru jako „fotografický pomocník“ a poté, co se jeho matka týden před jeho 27. narozeninami vzdala živnosti se 12. července 1893 se stal jeho majitelem. Studiový portrét jej zřejmě tolik nelákal, tíhl k dokumentu, což dokládají signované stereofotografie z dokumentaristicky pojatými záběry z různých míst v Čechách a velmi zajímavé snímky z pracovního prostředí.
Pavlína Špatenková
Odkazy:
P. Špatenková, K. Raich, Sokolové pod Zvičinou, Regiona, 2023
Muzeum Dvůr Králové n. L. - fotografie Hynka Fiedlera a Františka Bíbla.
Grafiky Hynka Fiedlera si můžete prohlédnout
ZDE
AMP; V. Albrecht: 25 roků ve stopách černého umění. V. Albrecht, Praha 1930.
Stránky historika fotografie Pavla Scheuflera
www stránky muzea umění Olomouc https://www.muo.cz/o-muzeu/
Valenta, Jiří (ed.): Malované opony divadel českých zemí. Praha, NIPOS 2010, s. 236, 237
Foto opony Arnošt Jäger pro Vlastivědné čtení, Dvůr Králové nad Labem, prosinec 2004, s.22.
www stránky
amatérského divadla